Wednesday, July 7, 2010

BANCI PENDUDUK

Saya baru tahu rupanya banci penduduk ini melibatkan semua orang yang berada di Malaysia ketika ini.  Ia tidak hanya tertumpu kepada warga negara Malaysia.

Tujuan banci ialah untuk mendapat maklumat tentang tahap literasi komputer, sumber dan jumlah pendapatan serta petunjuk-petunjuk socio-ekonomi lain.

Kiranya bila dikatakan purata pendapatan penduduk ialah RM 1000 sebulan, bukan bermakna rakyat Malaysia yang berpendapatan sedemikian.  Mat-Mat Bangla dan Indon yang bekerja di sektor pembinaan tentu mendapat pendapatan tinggi kerana setahu saya mereka mendapat antara RM 2000 - 3000 sebulan.

Statistik seperti ini sebenarnya boleh mengelirukan rakyat juga!

3 comments:

Anonymous said...

Aslmkm.
Hmmm, w/pun begitu, rasanya mesti ada butir2 yg akan dapat membezakan antara warganegara & rakyat asing.

ASAN said...

Salam perkenalan.
Maaf ya .. saya terlepas pandang.
TQ kerana follow saya.

Nori said...

Salam Datin & Asan.
Saya juga sudah berkunjung ke blog kalian. :)